Derks Bedrijfswagens_Bedrijvig4

Bedrijvig Achtergrond­verhaal 

We staan met een mooi artikel in Bedrijvig. Het vertelt het achtergrond verhaal van ons familiebedrijf, waarin eveneens ‘De vijf van Derks’ toegelicht worden en er wordt ingaan op de veranderingen op het gebied van de BPM vrijstelling.
 In het artikel is er bijzondere aandacht voor Teun Derks, Bart Derks, Ruud Derks, Rob Kuipers, Edwin Arts, Ans Derks, Gerrit Vloet, Carijn de Groot, Ruud Koolen, Gertjan van der Horst, Jeno de Grot en Sjors van der Zande. Zij werken al minsten 12,5 jaar bij ons en enkele al meer dan 25 jaar.

Van meerdere businessunits naar de vijf van Derks

Een grote droom. Dat was het voor Teun en Bart Derks om het familiebedrijf Derks Bedrijfswagens voort te zetten. Toen twee jaar geleden hun vader Jack onverwacht overleed, kwam die verantwoordelijkheid er plotsklaps. Hoe moeilijk het ook was, de broers gingen ervoor, samen met hun moeder Ans, oom Ruud en een ijzersterk team van collega’s. Inmiddels hebben ze de boel meer dan aardig op de rit. 

Jack Derks stierf op 24 maart 2022 op 54-jarige leeftijd. Bij de afscheidsdienst, die in het bedrijfspand plaatsvond, waren zeshonderd genodigden aanwezig. Nog eens 1200 mensen volgden de dienst via een livestream. "Dat was een hele mooie manier om afscheid te nemen van mijn vader. Echt een eerbetoon aan hem", zegt Teun (27), de oudste van de twee broers. Het overlijden van Jack, net aangetreden als bestuurslid van BOVAG, kwam onverwacht. "Hij was topfit en aan het trainen voor een mountainbikemarathon."

Hoewel Teun en Bart er altijd van hadden gedroomd om in het bedrijf te komen werken, raadde hun vader het vaak af. “Dat deed hij denk ik vooral om ons scherp te houden”, zegt Teun. “Uiteindelijk is het dus toch gebeurd, hoewel de samenwerking met hun vader korter was dan gewenst." De twee broers koesteren de herinnering dat ze nog een aantal jaren met hun vader hebben mogen samenwerken binnen het familiebedrijf. “Dat was uniek en heel leuk!"  

Ervaring 

Het overlijden van Jack was vanzelfsprekend een groot gemis voor de familie Derks, maar ook voor Derks Bedrijfswagens. Het bedrijf moest - hoe hard het ook was - al snel weer over tot de orde van de dag. "Het was wel heel fijn dat we mijn vaders bedrijfsvisie konden voortzetten", zegt Teun. "Daar hebben we, met name in het eerste jaar, veel kracht uit kunnen halen. Met ons hele team hebben we er de schouders onder gezet." 

Jack had al de juiste mensen om zich heen verzameld met specifieke taken op hun eigen vakgebied. Zoals zijn broer Ruud Derks die verantwoordelijk was voor carrosseriebouw (het ombouwen van bestelwagens naar koelwagens en rouwwagens), Rob Kuipers die verantwoordelijk was voor Sales en Edwin Arts die verantwoordelijk was voor Aftersales. Elk van hen werkt al 25 jaar bij het bedrijf en een heel aantal collega’s waar zij dagelijks nauw mee samenwerken, waaronder Ans Derks, Carijn de Groot, Ruud Koolen, Gertjan van der Horst, Jeno de Groot en Sjors van der Zande, werken ook al (ruim) meer dan 12,5 jaar bij Derks Bedrijfswagens. Dat zorgde ervoor dat het bedrijf de eerste maanden goed doorkwam. Desondanks is de taakverdeling daarna toch behoorlijk op de schop gegaan. “Er moest wel iets veranderen”, vertelt Teun. “Mijn vader was de verbindende factor tussen verschillende businessunits, waar mensen in de breedte voor verantwoordelijk waren. Nu doen mensen meer waar ze echt goed in zijn. Commerciële mensen houden zich bezig met commercie en technische mensen met techniek”. De bedrijfsvisie van Jack, waarbij klanten worden ontzorgd bij alles wat te maken heeft met bedrijfswagens, is afgelopen jaar door het team platgeslagen naar een simpel stappenplan: ‘De vijf van Derks’. Hierdoor hoef je bij Derks Bedrijfswagens niet langer verschillende loketten langs om alles rondom de aanschaf van een bedrijfswagen te regelen. Je staat nu in contact met één specialist die verzekert dat er aan alles gedacht is voordat je met de bedrijfswagen gaat rijden. Ondertussen werken de verschillende businessunits, achter de schermen, in synergie samen.

De vijf van Derks

Teun legt uit wat de ‘Vijf van Derks’ inhoudt: “In stap 1 kies je online óf in de showroom de bedrijfswagen uit een van onze vier productcategorieën: bedrijfswagens, koelwagens, uitvaartvoertuigen en bedrijfsfietsen. In stap 2 denken wij mee hoe we die voor jou kunnen verbeteren, passend bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door het toevoegen van opties en accessoires, of complete ombouw. Denk hierbij aan een trekhaak, imperiaal en/of laadvloer voor bestelwagens. Gordijnstroken en/of bindrail voor koelwagens. Of bloemrekken en/of vlaggen voor rouwvoertuigen. Deze accessoires kunnen wij in huis monteren. Maar wij kunnen ook complete bestelwagens ombouwen tot koelwagens of overbrengvoertuigen. In stap 3 adviseren we over de mogelijkheden waarop het voertuig wordt afgenomen. Je kunt kiezen voor kopen, leasen of financieren. Zelfs huren hoort tot de mogelijkheden. Dit doen wij op basis van je financiële situatie en het type onderneming dat je runt. In stap 4 vragen we je hoe je de bedrijfswagen verzekerd wilt hebben. Dat kunnen we vaak veel goedkoper regelen dan de verzekeringsmaatschappijen zelf, doordat we de risico’s in de verschillende klantgroepen goed kunnen inschatten. In stap 5 maken we afspraken over het onderhoud. Het liefst bieden we een compleet pakket aan, zodat je maximale zekerheid hebt tijdens de gebruiksduur van het voertuig. We hebben alle specialismen onder één dak, zodat we de klant echt kunnen ontzorgen. We bieden de kwaliteit van de dealer, maar zijn snel en flexibel als een handelsonderneming."

Vooroplopen

Het werkgebied van Derks Bedrijfswagens beperkt zich allang niet meer tot de regio Uden. "Bedrijfswagens verkopen we in heel Nederland. Zo hebben we veel leaseklanten in de Randstad. Koelwagens verkopen we in de hele Benelux en Duitsland. Als het gaat om uitvaartvoertuigen zijn we zelfs in heel Europa actief.” Paradepaardje op dat vlak is de 100 procent elektrische Tesla Hearse 3, een rouwvoertuig op basis van de Tesla Model 3. "Mijn oom heeft daarvoor heel veel technische informatie ingewonnen en die auto vervolgens uitgetekend. Onze partnerfabriek in Spanje verzorgt de feitelijke ombouw, inmiddels al zo'n dertig stuks. Daarin zie je dat we geen standaard autobedrijf zijn. We willen vooroplopen op het gebied van innovatie. Uiteraard zijn we alweer bezig met een nieuw model.”

Groeimarkten zijn wat betreft bedrijfswagens met name de transport- en bouwsector en voor koelwagens de foodsector. Daarnaast ziet Teun de koel- en uitvaartbranche als markten met een groot potentieel voor ‘de vijf van Derks’. "Dat zijn nichemarkten, maar de klanten in die branches verschillen niet van de bedrijfswagenmarkt. Onze klanten zijn allemaal mensen die werken met hun auto, dat hebben ze gemeen. Juist die ondernemers kunnen wij maximaal ontzorgen in hun mobiliteitsbehoefte."

Spannende ontwikkeling

Een spannende brancheontwikkeling is dat de BPM-vrijstelling vanaf 2025 komt te vervallen. Diesel aangedreven bestelbussen worden daardoor fors duurder, zodat een ondernemer goed moet nadenken of hij daarin nog wil investeren. Elektrische bestelbussen zijn echter nog niet voor alle ondernemers een oplossing; een volgeladen bus heeft immers een beperkte actieradius. “Maar de komende jaren zullen er steeds betere modellen op de markt komen, daar anticiperen we natuurlijk op”, blikt Teun vooruit. “Zo leiden we onze monteurs op om straks elektrische bedrijfsauto's te kunnen onderhouden. En we passen onze voorraad erop aan. Dat is niets nieuws: van oudsher zijn we een voorraad gestuurd bedrijf."

De toekomst van Derks Bedrijfswagens kijkt Teun met vertrouwen tegemoet. “Het wegvallen van de BPM op bedrijfsauto's is een spannende ontwikkeling, maar ik denk dat we flexibel genoeg zijn om daarop te reageren. We kunnen heel snel schakelen. Als de verkoop terugvalt, zien we dat het in de werkplaats drukker wordt. Daarop anticiperen is de kracht van dit bedrijf. Ik verwacht dan ook dat we ons team verder gaan uitbreiden." 

Volgende fase

Teun maakt de balans op: “Iedereen doet wat hij leuk vindt, en waar hij echt goed in is. Dat hebben we mooi voor elkaar gekregen. Met de juiste mensen op de juiste plekken kunnen we ons bedrijf klaarstomen voor de volgende fase, waarin we stap voor stap verder willen groeien. Net zoals we in de afgelopen 33 jaar hebben gedaan. En Jack is er door middel van zijn visie nog steeds een beetje bij. Ik denk dat hij heel trots zou zijn als hij kon zien waar het bedrijf nu staat.”

Tekst: Niek Vernooij

Fotografie: Debbie Vermeeren