Wat verandert er?
Tot nu toe konden ondernemers profiteren van een BPM-vrijstelling bij de ombouw van personenauto’s (M1) naar bedrijfswagens (N1) met een grijs kenteken. Vanaf 1 januari 2025 komt deze vrijstelling te vervallen. Dit betekent dat bij ombouw van een geel kenteken naar een grijs kenteken BPM moet worden betaald. Ook voor nieuwe bedrijfswagens op grijs kenteken geldt dat er BPM wordt geheven.
Overgangsregeling
Voor voertuigen die vóór 1 januari 2025 al een grijs kenteken hebben gekregen, geldt een overgangsregeling. De Datum Eerste Toelating (DET) van het voertuig is hierbij bepalend. Als een voertuig wereldwijd vóór deze datum een grijs kenteken had, dan blijft de BPM-vrijstelling gelden. Dit geldt ook voor geïmporteerde voertuigen. Wanneer een bestelauto met een DET vóór 2025 wordt geïmporteerd, blijft deze vrijgesteld van BPM, net zoals vergelijkbare voertuigen die al in Nederland geregistreerd zijn.
Geen overgangsregeling voor geel kenteken
Let op: voor voertuigen met een geel kenteken die na 1 januari 2025 worden omgebouwd naar een grijs kenteken, is er geen overgangsregeling. Omdat deze voertuigen nooit eerder van een BPM-vrijstelling hebben geprofiteerd, geldt vanaf dat moment dat er BPM moet worden betaald bij de ombouw.
Wat betekent dit voor u?
Bent u ondernemer en overweegt u om uw voertuig om te bouwen van een geel naar een grijs kenteken? Dan is het belangrijk om dit voor 1 januari 2025 te doen als u nog van de BPM-vrijstelling wilt profiteren. Na deze datum is ombouwen nog steeds mogelijk, maar dan moet er wel BPM worden afgedragen.
Officiële wettekst Belastingdienst
Wanneer men na 1 januari 2025 een geel kenteken (M1) ombouwt naar een grijs kenteken (N1) dan moet men (rest)BPM betalen.
Per 1 januari 2025 vervalt de BPM vrijstelling voor ondernemers voor het grijs kenteken (N1). Vanaf 1 januari 2025 wordt er op deze voertuigen BPM geheven.
De Europese wetgever stelt dat bij import van een voertuig niet meer of minder belasting betaald mag worden dan op eenzelfde voertuig dat zich al in het land bevindt. Als men in 2025 een bestelauto importeert die op de datum van te naam stelling waar ook ter wereld een vrijstelling zou hebben, dan betekent dit dat deze bestelauto ook na 1 januari moet worden behandeld als het voertuig dat zich al in ons land bevindt en dus een vrijstelling heeft gehad.
Er is daarom een overgangsregeling waarbij de DET waar ook ter wereld van het grijs kenteken (N1) bepalend is. Is deze DET voor januari 2025, dan is de overgangsregeling grijs kenteken van toepassing. De overgangsregeling geldt niet voor een geel kenteken (M1), gele kentekens hebben immers geen BPM vrijstelling gehad in het verleden. Door de ombouw van geel naar grijs ontstond de vrijstelling.